Артикуляційна гімнастика
Для того щоб Ваша дитина навчилася вимовляти звуки, його язик і губи повинні бути гнучкими і сильними, тривало зберігати потрібне положення, без особливих зусиль робити повторювані переходи від одного положення до іншого. Для цього потрібна артикуляційна гімнастика.
Артикуляційна гімнастика дитині вкрай необхідна:
• За допомогою своєчасної методики проведення такої гімнастики і вправ з формування мовленнєвого слуху діти можуть навчитися говорити правильно і чисто.
• Діти з серйозними відхиленнями в звуковимові можуть швидше виправити мовні дефекти, якщо з ними буде займатися вчитель -логопед: їх м’язова система буде підготовлена.
• Артикуляційна гімнастика надзвичайно корисна і дітям з правильною, але млявою вимовою звуків, це ті про які говорять, що «повний рот набили каші»
• Уроки артикуляционной гімнастики дають можливість всім – від малого до великого – навчитися правильно, красиво і чітко говорити. Слід пам’ятати, що виразна звуковимова – це основа правопису.
Заняття артикуляційною гімнастикою. Як правильно це зробити?
Спочатку артикуляційна гімнастика виконується перед дзеркалом. Так як Ваша дитина повинна побачити, що робить його язик. Дорослі, не замислюються, в якому становищі знаходиться язик в даний момент (за верхніми або за нижніми зубами). Артикуляція у нас – це механізований навик, а дитині потрібно зорово сприймати, щоб добитися цього механізму, і безперервно вправлятися.
Не турбуйтеся, якщо дані вправи не вийдуть відразу, навіть у вас. Пробуйте повторювати їх разом з дитиною, зізнаючись йому: “Дивись, у мене теж не виходить, давай спробуємо разом”.
Спочатку познайомимо дитини з основними позами язика і губ за допомогою Веселих пригод язичка. На даній стадії він повинен повторити вправи два або три рази. Далі повторимо вправи за допомогою карток. Потрібно пам’ятати, що слід робити завдання, які спрямовані на розвиток дихання, мовного слуху, голосу. Це вкрай важливо для вірної вимови звуків.
Методика виконання:
• Спочатку вправи потрібно виконувати неквапливо, перед дзеркалом, оскільки дитині потрібна зорова перевірка. Потім потреби в дзеркалі не буде. Корисно ставити чаду навідні запитання. Наприклад: Що робить язичок? Де він розташований (внизу чи вгорі)? що роблять губи?
• далі швидкість завдань можна прискорити і робити їх під рахунок. Проте спостерігати, щоб вправи виконувалися плавно і чітко, в іншому випадку в заняттях немає сенсу.
• Займаючись з дітьми від 3 до 4 років треба спостерігати, щоб вони вивчили головні руху.
• А до дітей чотирьох-п’яти років вимоги збільшуються: рухи повинні бути плавними і чіткими, без здригання.
• У віці від шести до семи років діти виконують вправи в прискореному темпі і вміють тримати положення язика, якийсь момент, не змінюючи.
• В тому випадку якщо, займаючись у дитини, тремтить язичок, надто напружений, або ухиляється в бік, і малюк не в змозі затримати необхідне положення навіть короткий проміжок часу, потрібно підібрати більш прості вправи щоб розслабити м’язовий тонус, зробити розслабляючий масаж.
Артикуляційна гімнастика це хороший метод для досягнення позитивного результату за короткий термін, якщо вчасно виявити відхилення і взятися за роботу з дитиною. Правильну звуковимову спільно з різноманітним словниковим запасом і граматично точною, зв’язковий, добре сформованої промовою, є головними показниками підготовленості дитини до школи!
Будьте ласкаві, терплячі і спокійні, і все вдасться. Проводьте заняття з дитиною щодня не більше 7 хвилин. Артикуляційна гімнастика матиме кращий результат, якщо її проводити у формі казки.
Артикуляційна гімнастика
Вправи для губ
1. Посмішка. Посміхаючись утримувати губи, так щоб зубів не було видно.
2. Трубочка з губ. Витягніть губи, вперед імітуючи трубочку.
3. Парканчик. Утримаєте губи в усмішці, зімкніть в природному прикусі зуби, так щоб вони були видні.
4. Бублик. Зімкніть зуби. Округліть губи, ледь витягнувши їх вперед. Різці нижні і верхні видно.
5. Чергування вправ парканчик – бублик. Усмішка – трубочка.
Вправи, що розвивають рухливість губ
1. Чухання і легке кусання зубами спочатку верхню, слідом нижню губи.
2. Послідовно виконати вправи трубочка – усмішка.
3.Розмова рибок. Плескати губами (виходить глухий звук).
4.Коник незадоволений. Видихається потік повітря активно і легко направити до губ, поки вони не почнуть тремтіти. Виходить звук, схожий з пирханням коні.
Якщо губи зовсім слабкі:
– Сильно надути щоки, стримуючи повітря в роті,
– Тримати в губах олівець, намагаючись намалювати коло,
– Тримати губами серветку – а хто-небудь з дорослих намагається її вирвати.
Комплекс вправ для губ і щік
1. Хом’ячок. Надути дві щоки, потім надувати по черзі.
2.Хом’ячок голодний. Щоки втягнути.
Динамічні вправи для язика.
1. Годинник. Відкрити рота. Губами зробити посмішку. Кінчиком язика по черзі тягнутися до куточків рота, під рахунок
2. Гойдалки. Відкрити рот. Язик напружений, намагатися дотягнутися до підборіддя і носа.
3. Сховай цукерочку. Закрити рот. Язик напружений, упиратися по черзі в щоки.
4. Чистимо зуби. Закрити рот. Язиком виконати кругові рухи між зубами і губами.
5. Котушка. Відкрити рот, упершись кінчиком язиком в нижні різці, боковим краєм язика притиснутися до корінних верхніх зубів. Викотити широкий язик вперед і прибирати в глибину рота.
6. Конячка. Прикріпити язик до піднебіння, так щоб можна було клацнути язиком. Цокнуть сильно і повільно, тягнучи під’язикову зв’язку. Повторити кілька разів.
7. Варення. Відкрити рот. Верхню губу облизати широким язиком, і прибрати язик в глибину рота.
8. Облизує губки. Відкрити рота. Облизувати по черзі верхню потім нижню губу по колу
Тренувальні вправи для м’язів м’якого піднебіння і глотки.
1. Позіхати з закритим і з відкритим ротом. Позіхати, широко відкриваючи рот, шумно втягуючи повітря.
2.Покашлювати довільно. Добре прокашлятися, широко відкривши рот, приклавши силу стиснути кулаки. Покашлювати, потрібно висолопивши язика.
3. Копіювати полоскання горла з перекинутої головою. Полоскання проробляти густою рідиною (соком з м’якоттю, киселем, кефіром).
4. Випивати воду невеликими порціями (до 30 ковтків). Пити можна крапельки води або соку.
5. З затиснутим носом надути щоки.